اپلیکیشن های جاسوس

اپلیکیشن های جاسوس

این امکان کاملا وجود دارد که نرم افزار های موجود بر روی تلفن همراه شما به طور کاملا مخفیانه به میکروفن و دوربین گوشی شما دسترسی داشته باشند و اطلاعات شما برای خود ذخیره کنند.

در همین ابتدای کار بدانید ، نرم افزارها و اپلیکیشن های رایگان همیشه برای راحتی کار ما در اختیارمان قرار نمی گیرند ! و در دنیایی که دادگاه ها با شرکت های بزرگی چون اپل ، گوگل و فیس بوک سر این موضوعات در گیر هستند و تا کنون فقط در چند مورد خاص توانستند تخلف این شرکت را اثبات کنند ، دست اپلیکیشن های کمتر شناخته شده در این حوزه بسیار باز است.

هر چند برخی از این شرکت در همان ابتدای کار یک طومار بلند و بالا از قوانین و مقررات می گذارند که شما نخوانده تیک تایید آنها را برای سریعتر شدن روند کاری خود می زنید و شرکت هایی مثل گوگل در همین طومارها رسما اعلام می کنند که اطلاعات شما را ذخیره خواهند کرد و به برخی شرکت های تحلیل کننده که هدفشان خالی کردن جیب ما هست نیز می فروشند.

این اطلاعات معمولا برای ساخت اپلیکشین هایی که محبوب باشد ( حتما پیش خود گفته اید که شرکت های بزرگ چگونه اپلیکشن هایی کاربردی و عالی ارائه می دهند !! ) ، استفاده در تبلیغات اینترنتی و جستجو هایی مناسب برای شما که توسط تحلیل های عمیق  داده های کلان صورت می گیرد اتفاق خواهد افتاد.

به عنوان مثال ، در سال 2018 ، بیش از 250 برنامه در سراسر App Store و Google Play در حال گوش دادن به صدای پس زمینه از طریق میکروفون های تلفن های هوشمند بودند ، و به این برنامه ها امکان داده می شد تا آنچه را که می بینید یا گوش می دهید به منظور ارائه تبلیغات بهتر استفاده کرده و به صورت هدفمند به شما ارائه دهند.

هر چند هدف ما در این مقاله راه های جلوگیری استفاده از دوربین یا میکروفن گوشی های موبایل توسط نرم افزار هاست اما نکات جالب توجهی نیز با شما در میان خواهیم گذاشت.

شما می توانید از اپلیکیشن هایی استفاده کنید که به شما اعلام می کنند چه زمانی دوربین و میکروفن گوشی شما روشن شده است !

همچنین اسفاده از برخی سخت افزار های نیز وجود دارد تا جلو دوربین و میکروفن را بگیرند !

اگر دقت کرده باشید موقع نصب اپلیکیشن ها بر روی تلفن های همراه خود در خواستهای زیادی بابت دسترسی به قسمت های مختلف گوشی موبایل شما خواسته می شود مخصوصا دوربین ، میکروفن ، دفترچه تلفن و…..

اما سوال اینجاست که چگونه بفهمیم کسی از این اطلاعات روی گوشی ما استفاده می کند.البته تازه اگر بفهمیم ! چون بعضی از این نرم افزار حتی از شما اجازه هم نمیگیرند

قذم اول :

بفهمید که کدام یک از اپلیکین های نصب شده بر روی تلفن همراه شما اجازه دسترسی به دوربین و میکروفن شما را دارند.

ممکن است کمی غافل گیر شوید چون با تست ما بر روی تلفن های همراه شخصیمان متوجه شدیم از 50 نرم افزار حدود 17 تای آنها چنین اجازه ای دارند که خودمان در اصل اجازه دادیم ،البته به برخی از اونها چنین اجازه ای نداده بودیم ولی با این حال باز دسترسی داشتند.

در اندروید به قسمت زیر بروید

Settings > Apps & Notifications >  Advanced > Permission Manager >

 

این قسمت به که به دو بخش Allow  و Deny  تقسیم شده است ، می توانید ببینید به کدام اپلیکیشن ها چه اجازه ایی داده شده است .

 در ios  به قسمت زیر بروید

Settings > Privacy >microphone  یاcamera

می توانید ببنید کدام نرم افزار های اجازه دسترسی به این قسمت ها را دارند.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که ممکن است این برنامه ها ذاتا مخرب نباشند ، اما این اپلیکیشن ها درخواست استفاده از ابزارهایی را دارند که شاید هیچ احتیاجی به آنها نداشته باشند.پس کمی احتیاط بیشتر بد نیست.

برای اینکه بدانید بهترین تصمیم درباره ی  این اپلیکیشن ها ، چیست کافی است به چند سوال زیر پاسخ بدهید .

1 ) آیا با اپلیکشن مد نظرتان ویدیو یا تصویری ثبت می شود که به آن اجازه دسترسی بدهید یا خیر ؟

2 ) آیا با اپلیکیشن صدایی را پخش می کنید یا صدایی ضبط می کنید ؟

اگر پاسخ هر سوال خیر است می توانید دسترسی به قسمت دوربین یا میکروفون را مسدود کنید و در انجام این کار شکی به دلتان راه ندهید.

3) آیا می توانید در موارد مورد نیاز دسترسی ها را فعال کنید ؟

به طور مثال نرم افزار پیش فرض دوربین عکاسی گوشی بهتر است دسترسی دائمی داشته باشد تا هیچ عکسی را از دست ندهید ، اما برای  اپلیکیشن هایی مثل واتس اپ که سابقه درخشانی در لو دادن اطلاعات افراد دارند بهتر است این دسترسی ها مسدود شوند و فقط در مواقع مورد نیاز استفاده شوند.

4) آیا می دانید برنامه نویسان اپلیکیشن مورد نظرتان چگونه از اطلاعاتتان استفاده می کنند ؟

بهترین راه حل شاید مطالعه استفاده از شرایط و ضوابط حریم خصوصی استفاده از اپلیکشن باشد ، اما همانطور که در قبل تر نیز اشاره کردیم ممکن است پس از خواندن این قوانین تعجب کنید که بعضی از این اپلیکیشن ها به صراحتا و به طور علنی تاکید بر استفاده از اطلاعات شما به نفع خودشان می کنند.

یکی از این اپلیکیشن هایی که در این مدت اخیر زیر ذره بین قرار گرفته است و در دادگاهی هم شده TikTok است.

با این که در توضیحات قوانین و مقررات خود و حریم خصوصی کاربرانش کاملا اعلام کرده بود که از این اطلاعات به نفع خودش استفاده خواهد کرد.

 قدم دوم : نصب نرم افزاری که استفاده از میکروفون و دوربین شما را توسط عوامل خارجی دیگر رصد کند.

کاربران محصولات اپل با به روز رسانی به ios 14  می توانند متوجه شوند که کدام اپلیکیشن از میکروفن یا دوربین آنها استفاده می کند.

این به اپلیکیشن در به روز رسانی جدید اپل به نام نشانگر ضبط یا Recording indicator  نام دارد.

آیکون آن در بالا سمت راست بالای آیکون وای فای به صورت دایره نارنجی رنگ نمایش داده می شود.

پس اگر از کاربران اپل هستید ، به زودی آخرین ویژگی های حفظ حریم خصوصی را برای نظارت بر میکروفون و دوربین را در سیستم عامل آیفون خود خواهید داشت.

نکته جالب توجه این است که لازم نیست به طور دائم حواستان به این نقطه نارنجی رنگ باشد ، چرا که این نرم افزار به طور دائم از نرم افزارهایی که از دوربین یا میکروفون شما استفاده می کند لیست تهیه کرده و در یک نسخه پشتیبان نگه می دارد. که شما با مراجعه به آن می توانید تمام اطلاعات لازم را از نرم افزار های مخرب بدست آورید.

اگر کاربر اندرویدی هستید ، می توانید از Access Dots استفاده کنید که در اصل دقیقاً همان ویژگی جدید iOS 14 را انجام می دهد.

مانند همان ویژگی Recording indicator  به صورت نقطه ای رنگی در صفحه نمایش و حتی صفحه قفل گوشی نمایش داده می شود و جای زیادی نمیگیرد .

همچنین جای آن را نیز در صفحه نمایش می توانید مشخص کنید.

 

البته این موضوع جای بحث نیز دارد که چگونه شرکتی که خود اطلاعات دقیقی از رصد اطلاعات کاربرانش نمی دهد خود چنین نرم افزاری را معرفی کرده و در به روز رسانی سیستم عامل خود قرار داده است.

قدم سوم : از پوشش های محافظتی استفاده کنید

اگر همچنان نسبت به نحوه استفاده برنامه ها از سنسورهای داخلی اسمارت فون خود احساس ناامنی می کنید ، روش دیگری نیز  وجود دارد ، آن هم  مسدود کردن دوربین و میکروفون گوشی موبایلتان توسط یک عامل خارجی است.

پوشش های برچسبی دوربین ، کاور های کشویی دوربین ، مسدود کننده های میکروفون با جک های هدفون 3.5 میلیمتری مخصوص این کار و….از جمله عوامل خارجی هستند که می توانید از آنها استفاده کنید.

هر چند استفاده از کاور های کشویی در گوشی مثل آیفون 11 پرو به دلیل افزایش زیبایی اصلا توصیه نمیشه 😊 و در صورت استفاده از مسدود کننده های میکروفون می بایست هر بار آن را از محفظه هدفون خارج کنید.

البته اگر دستگاه های خارجی دارید که می توان آن را به گوشی وصل کرد می توانید از آنها نیز استفاده کنید ، مثل Airpod  ، اما آیا Airpod  , AirBuds و ….امن هستند؟

سوال خود را از ما بپرسید